We krijgen het allemaal steeds drukker en dat is waarschijnlijk ook de reden waarom maaltijdboxen steeds meer aan populariteit winnen. De sterke groei van maaltijdboxen is met grote waarschijnlijkheid gerelateerd aan de wens van vele gebruikers om hun drukke levensstijl te combineren met een gezondere levensstijl. Enfin, het is tijd om op onderzoek te gaan. De sterke groei van maaltijdboxen als product is trouwens ook te merken aan de lijst van beursgenoteerde bedrijven, zoals HelloFresh en Albert Heijn met de Allerhande box.
Wist je dat HelloFresh een beursgenoteerd bedrijf was?
Nu we met zijn allen steeds meer maaltijdboxen online kopen, is het niet meer dan normaal dat de grote spelers in de maaltijdboxen business hiermee van kunnen genieten. Zo is er het gekende internationale bedrijf HelloFresh dat momenteel beursgenoteerd is en ook daar een sterke groei doormaakt.
Hoeveel maaltijdboxen kopen we eigenlijk?
Dat is op het moment zeer moeilijk te zeggen. Wat we wel weten is dat we in 2015 met zijn allen in Nederland steeds meer online eten gingen bestellen. Daar zijn dus ook de gewone thuisbezorgmaaltijden zoals pizza, pita en Chinees mee inbegrepen. Op een jaar tijd wordt gesproken van een stijging van rond de 42%. Wat maaltijdboxen betreft, bestaan er nog geen officiële cijfers. Wel heeft een gerenommeerd marktbureau hierover een enquête gehouden, en hieruit blijkt dat 27% van de deelnemers er sterk over nadenkt om in de toekomst wel gebruik te maken van online diensten die maaltijdboxen aanbieden. Allerhande Box van Albert Heijn en alweer HelloFresh zien hierbij de sites die door de toekomstige consumenten aangegeven worden als de sites waarbij ze zouden willen bestellen.
Sterke groei in de verkoop van maaltijdboxen
Al staat het nog niet 100% zwart-wit op papier, uit deze cijfers valt duidelijk af te leiden dat de maaltijdboxen in de lift zitten en dat daar alvast nog geen einde aan zal komen. Een sterke groei bij de maaltijdboxenverkoop wijst ook op het feit dat steeds meer Nederlanders het belangrijk vinden om gezond te eten en zelf in te staan voor de bereiding van de eigen of van de gezinsmaaltijd. Hoewel het uit hetzelfde cijfermateriaal duidelijk is dat de globale online verkoop van voeding stijgt, lijkt het ons interessant om te onderzoeken in welke mate de trend zich verderzet. Zal de verhouding in de loop van het volgende jaar omslaan, waarbij bijvoorbeeld de verkoop van fastfood online daalt ten voordele van gezondere alternatieven zoals maaltijdboxen? Het lijkt ons alvast een onderzoek waard, want een sterke groei maaltijdboxen wijst in ieder geval op een gezonder eetpatroon in het algemeen!