Hellofresh ervaringen

Een nieuw jaar, een nieuw begin. Veel mensen grijpen het begin van een nieuw jaar aan om gezonder te gaan eten/leven. De eerste maand is dit goede voornemen nog wel vol te houden. In februari is dit goede voornemen alweer behoorlijk naar de achtergrond geschoven, wat uiteraard jammer te noemen is. Wat heeft een goed voornemen als dit voor zin als je van tevoren al weet dat je dit niet het hele jaar vol zal weten te houden? Om het hele jaar door gezond te blijven eten volgen hieronder een aantal eenvoudige tips die je hierbij kunnen helpen.

Zelf koken

zelf-kokenZelf koken is gezonder dan het eten van afhaalmaaltijden of het regelmatig eten van kant en klaar maaltijden. Wanneer je zelf kookt, dan kies je natuurlijk voor vers. Verse producten zijn de sleutel naar een gezonder eetpatroon. Ondanks dat veel kant en klaar maaltijden tegenwoordig het predicaat “gezond” meekrijgen is zelf koken nog steeds gezonder. Dit hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Het concept maaltijdboxen kan jou hiermee verder op weg helpen.

Kennis van wat je eet

kennis-van-je-etenAls je boodschappen doet, of deze laat bezorgen, let er dan goed op wat je koopt. Kijk eens naar de ingrediënten van de producten. Je zal er versteld van staan dat lang niet alles zo gezond is als je had gedacht. Door je hier bewust van te zijn kom je als het ware vanzelf in aanraking met producten die gezond(er) zijn. Vaak hebben deze producten ook meer smaak en zijn daarmee gewoon lekkerder.

Wissel eens af met vis

vis-etenHoewel we de afgelopen jaren beduidend meer vis zijn gaan eten kan dit best nog wel wat vaker. Vis is namelijk erg gezond. Vis bevat onder andere de belangrijke omega3 vetten, welke hart –en vaatziekten helpen voorkomen. Deze omega3 vetten zijn verder belangrijk voor de opbouw van je spieren en ook je hersenen zijn erg gesteld op deze gezonde vetten. Helaas is het zo dat vis ten opzichte van vlees iets duurder is, zeker wanneer je ervoor kiest om vis bij de supermarkt te kopen. De echte visspeciaalzaak of de markt bieden hier wellicht uitkomst, want deze zijn vaak net iets goedkoper dan de supermarkt.

Eet meer plantaardige voeding

groentes-etenDe meesten mensen zijn gek op hun dagelijkse stukje vlees. Heel begrijpelijk, omdat vlees nu eenmaal van nature een smaakvol product is. Bovendien zijn we vaak opgegroeid met dagelijks een stuk vlees bij het avondeten, waardoor het een vast onderdeel van de maaltijd is geworden. Je kunt echter prima volstaan met 2 tot drie keer in de week vlees. De afwisseling verkrijg je door een keer vis te eten, maar ook om meer plantaardig voedsel (vegetarisch) te eten. Hierdoor krijg je juist de voedingsstoffen binnen die je anders in veel mindere mate tot je zou krijgen.

Eet van het seizoen, uit eigen land

hollandse-potOns kleine kikkerlandje kent een aantal prachtige en gezonde seizoensgerechten. Denk hierbij maar eens aan bijvoorbeeld mosselen of asperges. Zo vers van het land/zee op je bord. Hier kunnen dezelfde geïmporteerde producten qua prijs en gezondheid nooit tegenop. Dit, vanwege het simpele feit dat ze langer onderweg zijn en daardoor altijd iets aan kwaliteit inboeten. Daarnaast spelen de transport –en handelingskosten nog een rol bij de prijsvoering van deze artikelen.

Eet minder koolhydraten

koolhydratenEen teveel aan koolhydraten past niet in een gezond voedingspatroon. Een aantal heel gangbare producten die we veelal dagelijks eten bevatten veel koolhydraten. Voorbeelden hiervan zijn aardappels, pastaproducten, maar ook brood. Als het om brood en pastagerechten gaat, eet dan in elk geval zo veel als mogelijk de volkoren variant hiervan. Nog beter is het om te minderen met dit soort producten. Ook is het een goed alternatief als je deze producten voortaan eet als bijgerecht in plaats van hoofdgerecht.

Zaden, noten en bonen

zaden-notenEen gezond eetpatroon kenmerkt zich door het regelmatig eten van noten, zaden en bonen. Dit soort producten zijn zeer rijk aan vitaminen (o.a. B1) en bevatten daarnaast veel eiwitten en ijzer. Noten kunnen een goede vervanger zijn voor het dagelijkse stukje vlees. Dit geldt ook voor peulvruchten die daarnaast ook een prima vervanger zijn van aardappelen.

Geef jezelf de tijd

geef-jezelf-de-tijdAls je van plan bent om gezonder te gaan leven en eten, dan is het goed om hier de nodige tijd voor uit te trekken. Een verandering als deze gaat niet van de één op de andere dag. Je zal tijd nodig hebben om te wennen aan deze nieuwe manier van leven. Zelf eten koken kost wat meer tijd, net zoals het je wat meer verdiepen in de verschillende producten en ingrediënten. Het resultaat van dit alles zal je al snel ervaren. Je zal je fitter voelen, minder last hebben van allerlei kleine kwaaltjes en minder snel zin hebben in ongezonde tussendoortjes.

Je hebt nu een aantal handvaten gekregen die jou op weg kunnen helpen naar een gezonder eetpatroon en daarmee naar een gezonder leven. Een goede steun in de rug hierbij is het gebruik van het concept maaltijdbox. Dit concept is groot in zijn eenvoud en daarnaast nog eens heel gezond ook. In het kort komt het op het volgende neer:

  • Kies online een aanbieder van maaltijdboxen
  • Kies de maaltijdbox (bestaat altijd alleen uit verse producten) die bij jou past
  • Bepaal het bezorgmoment dat jou het beste uitkomt (wordt thuisbezorgd)
  • Bereid de verse producten en ingrediënten volgens de meegeleverde recepten
  • Geniet en leef gezond!

Probeer het eens en je zal zien dat het meer dan de moeite waard is!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *